Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Kognitiv terapi

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Kognitiv terapi

feb 12 2017 - 14:25
Hei :)

Det jeg lurer på i dag er om noen har erfaring med kognitiv terapi? Og hvordan det fungerer på oss? Jeg har en psykisk diagnose og har lyst på litt selvutvikling. Om dere har nr og navn på en flink kognitiv pleier så send meg det gjerne på en melding. På forhånd takk :-)
Avatar

kognitiv terapi....

feb 14 2017 - 23:54
Det tok litt tid før jeg egentlig skjønte hva det var. Det betyr vel egentlig å forandre på tankene sine, å tenke seg frisk. Men det finnes ingen mirakelkurer, enten det heter det ene eller det andre. Det finnes heller ingen mirakel psykologer. Jeg har brukt forskjellige psykologer over flere år, og først i ettertid har jeg skjønt at noen av dem visstnok brukte kognitiv terapi. Men mange av dem kombinerer ulike teknikker, og bruker ellers sin egen klokskap, livserfaring osv.....men når det kommer til stykket, så må du gjøre jobben sjøl for å bli frisk, og det kan du like godt begynne med med en gang....å lese ulike bøker om selvutvikling, kan også være nyttig. Men det handler i grunnen om å finne ut hva du sjøl trenger for å ha et godt liv, og så jobbe for å få det. Og ting tar tid. Kanskje vi egentlig bruker hele livet på det å utvikle oss? Noen ganger kan det være like fruktbart å snakke med et alminnelig menneske som med en fagperson. Eller kanskje vi trenger begge deler? Men som sagt, det finnes ingen mirakelkurer, eller mirakelteknikker.....
Avatar

Re: Kognitiv terapi

feb 15 2017 - 12:59
Enig med senadalen, mye sant der.

Selv har jeg lest en del kognitiv terapi-relaterte bøker og webartikler, samt gått i terapi hos en god kognitiv psykolog, samt gått i et kurs i kognitiv terapi. Og når du skjønner kognitiv psykologi, så skjønner du at det er så å si alt. Oppfatningen din er så å si alt.

Men det å forandre oppfatningen din - det er utfordringen. For du kan kun benytte bevis/argumenter som du selv tillegger betydning - og de må derfor være knyttet til erfaringer i virkeligheten - og det er derfor det er vanskelig i starten.

F.eks.: Å gå fra å tenke "verden er dritt og urettferdig" til "verden er fantastisk" er tilsynelatende umulig når man tilsynelatende kun har bevis/argumenter for at "verden er dritt og urettferdig". Det er dette som gjør ekte selvutvikling krevende, og som gjør at folk flest gir opp eller bare gjør et halvhjertet forsøk, fordi det er mye mer komfortabelt å be om pille og si "fiks meg", enn å ta ansvar for sine egne problemer og faktisk gjøre jobben selv.

PS: Som senadalen sa; selvutvikling er et evig prosjekt. Men det er egentlig bare fint, for selvutvikling er i essensen det livet dreier seg om. Stadig utforsking, stadig lærdom. Og når du tar selvutvikling seriøst, er det ikke et ork som du MÅ gjøre - men det er tvert imot en livsstil, og du ser på det som noe du er heldig for å få muligheten til å gjøre i livet ditt.
Avatar

kloke ord....

feb 15 2017 - 17:11
og da vil jeg bare si at jeg støtter Rebelman i alt det du/han skriver......og det er flott om vi kan se på selvutvikling som selve livet, det livet egentlig dreier seg om. Det forundrer meg stadig vekk at så mange tror at det er de riktige pillene og den riktige doseringen som skal redde dem.....
Avatar

Hei

mars 17 2017 - 02:35
Søk på kognetiv terapi på youtube der har de noen flinke psykologer som forklarer dette
Avatar

Blir rørt!

april 7 2017 - 10:13
Når jeg leser deres svar her inne blir jeg rørt og glad, dere er så kloke!

Kognitiv terapi kan en jobbe med selv i dagliglivet. Det er som dere sier en måte å endre tankegangen sin. Jeg har nok jobbet mye med den ubevisst. En kan spørre venner, familie om hvordan de tolket situasjonen osv.

Hvis/når en opplever en hendelse i dagliglivet som en opplever som ubehagelig uavhengig av grunn så kan en bruke dette verktøyet.
En kan da sette deg ned å skrive i en kolonne akkurat det som skjedde og det som ble sagt. Det skal her ikke være noen tolkninger, tanker og følelser.
I neste kolonne skal det stå hvilke tanker en hadde knyttet til hendelsen og det som ble sagt. Her skal det ikke stå noe om følelser.
I den tredje kolonnen skal det stå hvilke følelser som oppstod i forbindelse med tankene en hadde.

Dette er informasjon terapeuten bruker for å hjelpe, med å endre tankegangen.
Til forsiden