Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Fikk panikkanfall på bussen..

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Fikk panikkanfall på bussen..

okt 2 2017 - 18:04
Hender av og til at jeg får panikkanfall/angstanfall hvor jeg føler jeg ikke får puste, begynner å skjelve, blir klam på kroppen og føler jeg holder på å besvime. Jeg er ikke deprimert eller noe, men jeg stesser veldig mye. Vet egentlig ikke hvorfor jeg får disse anfallene, men det hender ofte i sosiale sammenhenger. I dag fikk jeg det da jeg sto på en full buss, og jeg begynte å skjelve som bare det. Det var veldig varmt og klamt der inne, og jeg blir ofte litt dårlig når jeg må stå lenge på steder med dårlig luft. Så jeg begynte som sagt å skjelve noe helt syykt, og jeg merket at folk begynte å se på meg. Jeg er så flau nå... Er helt gruuusomt :(( Føler meg så dum.. Dette er første gang jeg ikke har klart å skjule angstanfallet eller panikkanfallet. Gruer meg skikkelig til å ta den bussen igjen, fordi jeg er redd de samme folkene som så dette skal ta samme buss som meg.

Har de siste dagene slitt veldig med å svelge mat, fordi det strammer sånn i halsen. Jeg vet at det bare sitter i hodet, og jeg prøver å slappe av men det føles ut som jeg holder på å sette maten i halsen. Var på byen i helgen og drakk vin, etter et par glass slapper jeg veldig av og jeg klarer å spise helt fint. Så jeg vet at det er tankene som gjør at jeg ikke klarer det.

Hvordan skal jeg klare å kontrollere panikkanfallene?Jeg klarer ikke å fokusere på noe når det skjer.. :/ Er det flere her som har fått det i sosiale sammenhenger hvor folk har oppdaget det?
Lurer også på om det flere som har hatt problemer med å få ned mat i perioder som jeg beskrev over? Jeg spiser nesten ingenting nå, rundt to brødskiver om dagen.. Jeg vil spise mer og jeg er sulten, men får det bare ikke ned.. Jeg må ha mat, så er desperat etter tips.

Innlegget ble litt rotete, men håper det er leselig.
Avatar

Re: Fikk panikkanfall på bussen..

okt 2 2017 - 19:23
Heisan, dette hørtes trasig ut :/ første gang jeg hadde et panikkanfall var på kino, jeg begynte å hyperventilere og skjelve. Hun ved siden av begynte å se rart på meg, noe som bare forsterket angsten. Måtte gå ut av salen og det var ikke aktuelt å gå inn igjen den dagen. Dro senere og fikk sett filmen da :) Etter den hendelsen har jeg vært veldig redd for å få anfall i offentligheten, skjedde nesten et par ganger på lesesal men kom meg ut i tide. Tror det viktigste for deg er å ta den bussen igjen så fort som mulig, det er viktig å ikke unngå situasjonen for da kan det jo bli verre. Hva med å høre på lydbok/musikk i morgen slik at du har noe som avleder oppmerksomheten?

Angående dette med spising så tror jeg det er noe mange går igjen. Har selv kjent på at det snører seg i halsen og at det virker umulig å få ned mat. Jeg tvang det ned uansett, men det er jo ikke alle det funker for. Hva med å prøve med mer flytende føde som smoothie, grøt, supper ol? Mye næring i disse, men lettere å få ned i halsen :)
Avatar

Re: Fikk panikkanfall på bussen..

okt 2 2017 - 19:46
Takk for svar :-) Fikk det på to av eksamene mine før sommeren også.. Jeg var kjempe godt forberedt, og tenkte "Yes!!" da jeg så oppgavene. Etter en time fikk jeg plutselig panikkanfall, og det samme skjedde på den andre eksamenen :-( Den tredje klarte jeg uten anfall.. Skjønner ikke hvorfor jeg fikk det, for jeg var jo godt forberedt..

Hadde musikk på ørene da det skjedde på bussen.. Hva gjør du når du får anfall?
Avatar

Opplevd det samme

okt 5 2017 - 20:50
I to måneder i sommer var jeg avhengig av buss da bilen min gikk dundas. Følte det på samme måte som deg. Tror ikke andre så det på meg, men jeg snudde meg mot vinduet og tittet ut. Tygde tyggis som en gal, slo opp musikken for ikke å høre all støyen og tittet ut av vinduet. I hvor stor grad det hjalp vet jeg ikke, men klarte å holde meg på bussen hver gang. Var et par ganger jeg tenkte at jeg driter i om jeg må gå en time bare jeg kommer meg av. Var verst mellom holdeplassene for da visste jeg at jeg ikke kunne komme av. Så roet det seg da dørene åpnet seg. Kan si jeg tok det holdeplass for holdeplass.
Opplevde det samme på strandbåt i Hellas i sommer. Vissheten om at jeg ikke kunne komme meg av gjorde meg sykt kvalm og uvel.
I forhold til matlysten din vil jeg anbefale å ha mat klart hvis du får en rolig periode i løpet av dagen. Siste 3 ukene har jeg spist lite og gått ned 3 kg. Men jeg har mat og sjokolademelk tilgjengelig i det øyeblikket angsten lar meg slippe litt. Da kaster jeg innpå for vet ikke når jeg blir sulten igjen!
Avatar

Hei

okt 6 2017 - 02:07
Jeg hadde panikkanfall når jeg var yngre og kan fremdeles få tilløp til det på en "dårlig" dag, men bruker da noen teknikker for å stanse det.

Et knep er å puste godt ut helt ned til bunnen av magen, da får du ut karbondioksid slik at blodet blir mindre surt. Dette gjentar jeg to ganger(altså to tydelige, dype utpust) og deretter av og til ved behov f eks i en kurssal når jeg begynner å bli sliten på slutten av dagen eller når jeg har trosset dårlig dagsform og føler meg uvel på et overfylt kjøpesenter.

Anbefaler også å praktisere mindfulness og mindfulnessmeditasjon, det hjelper i alle fall meg med å bli mer fokusert sånn generelt, men også i stressende situasjoner spesielt. For lite annet er (sånn generelt sett) like stressende som ens egne tanker noen ganger kan være, de unødvendige bekymringene og grublingene(å forberede seg godt og planlegge osv., være ansvarlig, det er noe annet).
Avatar

god og varm

okt 6 2017 - 03:34
Hei. jeg er gjennom mye av det samme. Det jeg pleier å gjøre, som hjelper meg hvertfall, er å holde meg enten utrolig varm eller veldig kald. Pleier også å prøve det beste jegkan å passe på pusten min, ved feks å legge en hånd på magen min for å roe meg ned. Jeg liker også å legge meg inn i trange steder, så jeg føler at jeg blir passet på. Musikk i tillegg, pleier da å hjelpe..
Til forsiden