Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Erobre frykt - leve et mer modig liv

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Erobre frykt - leve et mer modig liv

mai 29 2018 - 11:42
Aristoteles trodde mot var den viktigste kvaliteten i en mann. "Mot er den første av menneskelige dyder fordi det gjør alle andre mulige," skrev han. I dag er det en av de mer forsømte områdene av positiv psykologi, men ny forskning har begynt å bevege seg mot en forståelse av hva mot er og hvordan vi kan kultivere evnen til å møte vår frykt og ta beslutninger med større styrke.

Neuroscientists har nylig bestemt seg for hvordan motet fungerer i hjernen, og oppdager at en region som kalles undergeneral anterior cingulate cortex (sgACC) er drivkraften bak modige handlinger - en konklusjon som en dag kunne være nyttig i å behandle angstlidelser.

Så hvordan kan vi trene våre tanker til å handle mer modig i hverdagen? Andre nyere forskning på mot, som har vist at det handler ikke bare om å møte frykt, men også om å takle risiko og usikkerhet (som Ernest Hemingway sier det er mot er "nåde under press".) Og det ser ut til at vi kan lage oss selv mer modig med praksis og innsats.

Nedenfor, seks prøvde og sanne måter å løsne grepet av frykt på livet ditt - og bli mer modig enn du noen gang hadde forestilt deg.



Vær sårbar.

Det banebrytende arbeidet til Brene Brown, en forsker ved Universitetet i Houston Graduate School of Social Work og forfatter av den bestselgende Daring Greatly, har funnet at troen på vår egen uverdighet driver oss til å leve fryktbaserte liv. Vi er redd for å la folk se hvem vi egentlig er og potensielt utsette oss selv, så vi unngår den eneste tingen som kan gjøre oss mer modige: sårbarhet. Mot og sårbarhet er nært justert, sier Brown, og de to egenskapene kan i stor grad forbedre våre liv.

Brown forteller Forbes at for å overvinne vår frykt må vi "våge sterkt", eller gå ut der i arenaen og utsette oss for feil og kritikk:

Jeg tror det første vi må gjøre er å finne ut hva som holder oss ute av arenaen. Hva er frykten? Hvor og hvorfor ønsker vi å være bedre? Da må vi finne ut hvordan vi for øyeblikket beskytter oss mot sårbarhet. Hva er vår rustning? Perfeksjonisme? Intellektuallisering? Kynisme? Lammende? Kontroll? Det er der jeg begynte. Det er ikke en lett tur inn i den arenaen, men det er der vi kommer til live.



Bekreft din frykt.

Det er vanskelig å erobre frykten din hvis du ikke er i stand til å være ærlig med deg selv i utgangspunktet om hva disse fryktene er. Forskning har funnet ut at handlingen krever en forståelse av ens egne bekymringer og begrensninger - fornektelse av frykt ikke støtter modig handling - og deretter velger å arbeide gjennom dem.

"Levende på en autentisk måte - som betyr å anerkjenne og hensiktsmessig uttrykke ens faktiske følelser, tanker og ønsker - krever å erkjenne sin frykt og risiko og fremover uansett når årsaken fortjener handling," skrev Pepperdine University School of Management forskere i en 2010-gjennomgang av studier på mot.



Utsett deg for det du frykter.

Når det gjelder frykt, sa psykolog Noam Shpancer, den eneste veien ut er gjennom. Og det er sant: En av de mest effektive måtene å forvise frykt er å gjentatte ganger tvinge deg til å møte det du er redd for. Forskning har funnet ut at denne gjentatte eksponeringen senker den psykologiske fryktresponsen til den er mer overkommelig eller i noen tilfeller borte. Redd for å snakke offentlig? Å praktisere å snakke foran grupper vil bidra til å styrke motet ditt når du står overfor å snakke i engasjementer av enhver størrelse.

"Eksponering er hendene ned den mest vellykkede måten å håndtere fobier, angstlidelser og hverdagslige frykt av noe slag," forteller Stanford nevrovitenskapelig Philippe Goldin til Lifehacker.



Tenk positivt.

Marc Taylor, en psykolog for US Navy, gjennomførte forskning på olympiske idrettsutøvere for å se hva slags positivitetstaktikk de jobbet med (som å gjenta positive bekreftelser) og hvordan dette påvirket deres prestasjoner. Taylor fant at idrettsutøvere som praktiserte visualiseringer og positive selvbekreftelser, var bedre i stand til å takle presset på høyt nivå konkurranse og var mer sannsynlig å lykkes, rapporterer Psykologi Today.

"Å takle frykt og angst eller tristhet og depresjon kan i beste fall føre våre liv fra negativene til null", sier Andrew Shatte, forfatter av The Resilience Factor og sjefvitenskapsjef hos meQuilibrium. "Vi må bygge det positive - optimisme, håp, gode følelser, og mening og hensikt - å føre våre liv til det positive, som vi får til å møte det, er hvor vi alle ønsker å være."



Behandling/Meditasjon

Stress og frykt kommer ofte sammen. Følelser av stress er vanligvis forankret i en frykt for en forestilt fysisk eller emosjonell trussel (ikke å kunne møte en frist eller for eksempel frykt for feil), og stress kan bidra til negative følelser som depresjon og angst som igjen kan bidra å frykte-basert tenkning.

Øvelse og meditasjon har begge muligheten til å redusere stressnivået og redusere følelser av depresjon og angst, noe som kan hjelpe deg til å handle mer modig i møte med utfordringer.



Øv på modige handlinger.

For å bygge en modig karakter må muskelen av mot kontinuerlig styrkes. Aristoteles, den gamle filosofen som fokuserte mest på mot, sa at vi utviklet mot ved å utføre modige handlinger. Nylig psykologisk forskning tyder også på at mot er en etisk vane som vi utvikler ved å gjentatte ganger utøve tapperhet, ifølge psykolog Ben Dean.

Og ifølge Aristoteles kunne det å utøve mot gjøre hele forskjellen i livet. Som han skrev, "Du vil aldri gjøre noe i denne verden uten mot."
Avatar

Re: Erobre frykt - leve et mer modig liv

mai 29 2018 - 13:29
Om mot & modighet:

Å være modig består av å tøre og eksponere seg for ting man frykter. Og motet til å tøre og være modig vedrørende en spesifikk ting, består av ens grad av selvsikkerhet vedrørende den spesifikke tingen.

Med andre ord: Desto mer selvsikker man er vedrørende en spesifikk ting, desto mer mot har man vedrørende den spesifikke tingen, og desto mer modig tør man dermed å være vedrørende den spesifikke tingen.
Og på samme måte: Desto mindre selvsikker man er vedrørende en spesifikk ting, desto mindre mot har man vedrørende den spesifikke tingen, og desto mindre modig tør man dermed å være vedrørende den spesifikke tingen.

Og desto mer modighet (eksponering for ting man frykter) man utøver vedrørende en spesifikk ting, desto mer selvsikker blir man vedrørende den spesifikke tingen - HVIS man eksponerer seg på riktig måte for den spesifikke tingen, slik at man dermed får de rette erfaringene vedrørende den spesifikke tingen.

Med andre ord: Selvsikkerhet gir Mot, og Mot gir Modighet. Og Modighet (ved riktig utført eksponering for ting man frykter) gir igjen Selvsikkerhet.
Selvsikkerhet & Mot forsterker altså hverandre.

Så, hvis man ønsker seg mer mot og utøvelse av modighet vedrørende en spesifikk ting, så kan man enten starte med å bygge sin selvsikkerhet vedrørende den spesifikke tingen (ved å prøve og tenke på riktig måte vedrørende den spesifikke tingen), eller utøve modighet vedrørende den spesifikke tingen (hvis man allerede har nok selvsikkerhet, og dermed mot, til å kunne utøve modighet vedrørende den spesifikke tingen).
Til forsiden