Tilbake Tilbake: Angst

Forum

På Sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller våre ansatte veiledere. Bruk forum og vennetjeneste for å utveksle erfaringer og meninger med andre brukere, eller send en melding anonymt til oss og få svar innen 48 timer. 

Logg inn

 
  • Ny? Du som skriver til oss er helt anonym, og vi som jobber med tjenesten har taushetsplikt.

Afghanistan veteran. Glemmer å puste?

Du må være logget inn for å skrive i forumene.

Logg inn Ny bruker

Forfatter
Melding
Avatar

Afghanistan veteran. Glemmer å puste?

feb 4 2018 - 21:48
Hei.

Jeg vet ikke helt hva som skjer med meg, jeg glemmer av og til å puste.
Plutselig begynner jeg å gispe etter luft etter sikkert 5-10 sekunder, får panikk og redd for at jeg skal dø.

Noen som vet hva dette er ? er det en type kronisk angst? har hatt mye genrell angst og panikkangst etter jeg kom hjem fra afghanistan.

Takk for svar
Avatar

Svar

feb 5 2018 - 19:15
Hei. Puste stopp har jeg ofte det er som jeg glemmer å puste. kan sitte å holde pusten og så gape etter den på slutten . Det kom etter jeg fikk angstproblemer for 5 år siden . Hva jeg kan gjøre med det vet jeg dessverre ikke
Avatar

Hei

feb 5 2018 - 19:38
Takk for svar.

Høres ut som vi er i samme båt. Jeg hadde mye intens panikkangst (føles som jeg faller ned fra et fjell) så deretter mye generell angst..

Opplever du dette på kveld/natt? men også på dagtid? eksempelvis så kan jeg ha en dårlig dag, der jeg sitter å grubler for mye, stresser og engster meg mye..så kommer disse pustestoppene.

Jeg må meditere, øve på å puste med magen og gå lange turer.
Avatar

Mm

feb 5 2018 - 19:50
Skjer oftest på dagtid og kveld. Har begynt å svømme å trene kondis det hjelper litt. Og så er det ofte jeg er meget tungpustet føles nesten ut som jeg ikke tar opp oksygen men det er nok panikk angsten som kommer på besøk
Avatar

Re: Afghanistan veteran. Glemmer å puste?

feb 7 2018 - 20:51
Man slutter ikke bare å puste, det er en villet handling som kanskje ikke er bevisst, har selv vært i Libanon og Afganistan, noen av opplevelse var svært sterke og eksplosive, dette påvirket meg til å være i beredskap hele tiden, i stedet for å puste normalt , pustet jeg kort og hyperventilerte , av det ga det en følelse av å ikke få puste når det motsatte faktisk skjedde, som igjen fører til panikk, altså kjente årsaker til angst.
Det som derimot har hjulpet meg meget er å bevisst trene på pusten, holde pusten mens jeg teller til ti for så å puste sakte ut, holde hånden på magen mens jeg puster rolig dypt, gir en følelse av å puste ned i magen og ikke bare ned i brystet, dette har hjulpet meg til å få kroppen ut av beredskap og inn i ett normalt modus.
Til forsiden